PENDAHULUAN
Bismillaahirrohmaanirrohiim.
Alhamdulillaahi Robbil ‘Aalamiin. Selawat dan salam atas junjungan Nabi
Muhammad S.A.W., ahli keluarga, para sahabat dan seluruh umatnya.
Salam permulaan, salam
perkenalan.
Bicara bermula, penuh kelembutan.
Penyair ternama, akan
diperkenalkan.
Basysyar bin Burd,
itulah gerangan.
Kerja kursus ini
ditulis sebagai syarat pemarkahan bagi para mahasiswa jurusan Bahasa Asing
(Bahasa Arab), Universiti Putra Malaysia yang mengambil matapelajaran Sejarah
Kesusateraan Arab (BBQ 3101) di bawah seliaan Dr. Mohd Sukki bin Othman,
Pensyarah Kanan, Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi bagi sesi November
2013/2014.
Penulis berminat membuat
kajian terhadap seorang penyair terkenal di zaman Abbasiyyah yang ditawarkan
oleh pensyarah iaitu Basysyar Bin Burd. Selain itu, tawaran
kajian penyair-penyair lain yang terkenal pada zaman tersebut termasuk Abu
Nuwas, Abu Al ‘Atahiah, Abu Tamam, Abu Toib Al Mutanabbi, Ibnu Rumi, Al
Buhturi, Al Jahiz dan sebagainya. Demikian yang tersebut secara tidak langsung membantu
penulis mengenali lebih banyak tokoh penyair yang turut memberi kesan kepada
keagungan sastera arab.
Dalam kerja kursus ini,
penulis akan memulakan kajian dengan riwayat hidup penyair; diikuti dengan
pendidikan (sekiranya ada), jasa dan sumbangan beliau serta kesan kajian ini
terhadap masyarakat. Penulis turut membuat penyelidikan melalui buku-buku karangan
arab seperti ‘Umara’ Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas (Penyair-penyair
Zaman Abbasiyyah), Asy Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi
(Syair Dan Para Penyair Di Zaman Abbasiyyah) dan Asy Syi’rul ‘Arabiyul
Qadim (Syair Arab Kuno). Selain itu, penulis turut merujuk kajian sama
yang dibuat oleh Prof. DR. Hjh. Juwairiyah Dahlan, MA dari Fakultas Adab IAIN
Surabaya Dengan Kerjasama Sumbangsih Yogyakarta melalui PDF di laman web.
Semoga dengan
keberhasilan kerja kursus ini berjaya memberi manfaat dan tambahan pengetahuan
kepada para pembaca di luar sana. Penulis berdoa agar para pembaca dikurniakan
ilmu yang berkat sekaligus dilimpahi rahmat oleh Allah hendaknya. Aamiin.
RIWAYAT HIDUP
Pengenalan
Basysyar bin Burd
merupakan insan yang ditakdirkan Allah sebagai seorang yang buta. Bukan sekadar
itu beliau diduga, malah rupanya yang jelek dan tidak sedap dipandang acap kali
menjadi cemuhan masyarakat pada masa itu. Saiz kepala yang besar, bentuk badan
yang gemuk melengkung serta pendek, kulitnya yang kasar dan kemerah-merahan
menyebabkan beliau dilayan di luar pertimbangan sebagai manusia. Tidak
hairanlah andai dikatakan semua orang membencinya. Tidak mustahillah andai digambarkan
semua orang mencacinya. Hanya yang layak untuk dirinya adalah dengan ucapan sumpah
seranah dan kata-kata kesat yang sangat menyakitkan hati. Selain menakutkan masyarakat
dengan rupa parasnya, beliau pernah dilemparkan dengan kata-kata ucapan yang
hina dan lebih menghinakan daripada haiwan (‘Umara’ Asy Syi’ri Fil Daulatin
Banil ‘Abbas, 2008 : 11). Berikut adalah seperti mana yang telah
diungkapkan oleh Hamad ‘Ajrad kepada beliau :
ويا أقبح من قرد إذا ما عمى القرد
“Wahai
yang lebih buruk daripada monyet, jika dibandingkan dengan monyet yang buta”
Basysyar juga mempunyai nama lain seperti Ibnu Yarjukh
dan Abi Mu’adz. Sebenarnya, ‘Basysyar’ adalah sebuah nama gabungan yang
diberikan oleh bapanya dengan memetik nama dua orang pegawai. Mereka ialah
Basysyar dan Basyir. Disebabkan kedua-duanya mempunyai perwatakan yang terpuji,
bapanya telah mengambil gabungan nama mereka untuk diberikan kepada putranya
iaitu Basysyar. Bapa Basysyar merupakan seorang pemelihara ternakan sapi dan
pemerah susu.
Bapa Basysyar bernama Burd, berasal dari Parsi
Thakharistan
iaitu sebuah rantau lapang yang terletak di barat
Sungai Jihun di negara Khurasan. Burd merupakan seorang hamba dari keturunan Bani
‘Uqail. Burd telah di’akad nikahkan dengan
seorang perawan tua Arab, juga dari keturunan Bani ‘Uqail di Basrah. Hasil
perkahwinan tersebut, mereka dikurniakan zuriat pada tahun 95 Hijrah dan secara
tidak langsung telah membawa berita membanggakan buat Burd. Burd telah diberi
pembebasan dari belenggu penghambaan selama ini oleh Bani ‘Uqail setelah
lahirnya Basysyar. Pembebasan itu merupakan suatu rahmat baginya sehingga Burd
mengungkapkan kata-kata berikut yang menunjukkan dirinya telah merdeka (‘Umara’
Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas, 2008 : 9) :
إنني من بني عقيل بن
كعب موضع السيف من طلي الأعتاق
“Sesungguhnya
aku dari Bani ‘Uqail Bin Kaab, tempat pedang berkarat mendapat kebebasan”
Basysyar yang hidup antara tahun 95
- 167 Hijrah / 714 - 784 Masihi diberi gelaran sebagai “Mura’ats”
disebabkan beliau dipakaikan anting-anting pada telinganya. Selain itu,
Basysyar turut dipasangkan dua saku di bahagian kiri dan kanan bajunya.
Kedua-dua saku tersebut sangat besar dengan corak jahitan mudah dibuka dan
dilepaskan. Andaikan beliau ingin memakai baju, kedua-dua saku tersebut perlu
digabung keduanya tanpa perlu melepasi bahagian kepala. Tidak hairanlah
saku-saku tersebut juga dianggap sebagai mura’ats kerana bentuk yang
besar dan tergantung seperti anting-anting.
Sedari umurnya masih muda, Basysyar
sudah mempunyai kemahiran menggubah puisi. Disebabkan beliau kerap kali dihina
dan dicaci, Basysyar lebih senang melampias puisinya yang berbentuk Haja’
berbanding puisi pujian kepada orang lain. Demikian tersebut untuk mengurangkan
kesakitan hatinya rentetan daripada perkataan-perkataan keji dari masyarakat
sekeliling. Puisi Haja’ merupakan puisi celaan yang dihadiri dengan
kata-kata kesat atau porno. Puisi Basysyar ini sebenarnya jauh lebih
menyakitkan hati daripada dipukul dengan besi bagi sesiapa sahaja yang
mendengarnya. Oleh sebab itu, banyak orang yang sering mengadu kepada bapanya,
Burd atas perilaku Basysyar yang kurang disenangi itu.
Dengan aduan-aduan tersebut, bapanya
sering memanggil Basysyar dengan kemarahan dan pasti memukulnya. Disebabkan
tidak terdaya melihat perlakuan tersebut, ibu Basysyar bertanya kepada suaminya
dengan niat ingin membela anak mereka, “Mengapa sampai begitu kanda memukulnya?
Tidakkah kanda sedar bahawa dia hanyalah seorang yang buta? Tidakkah kanda
mempunyai perasaan belas kasihan terhadapnya?”. Bapa Basysyar lantas menjawab,
“Ya, sebenarnya aku kasihan padanya. Demi Allah! Tetapi terlalu banyak orang
mengadukan kepada aku akan kebencian mereka terhadap Basysyar”.
Kata-kata mereka itu didengari
Basysyar secara langsung. Lalu, Basysyar menyuarakan luahan kepada bapanya,
“Wahai ayahku, segala aduan yang diberitakan mereka kepadamu tentang diriku hanyalah
sekadar ungkapan beberapa kata-kata puisiku sahaja yang dilemparkan kepada
mereka. Andaikan mereka mengadu sekali lagi tentang diriku, cubalah ayah
ungkapkan kepada mereka kata-kata ini
:
Tidakkah Allah ada berfirman (Asy
Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi,
1997 : 151) :
ليس على الأعمى حرج
“Bagi
orang buta itu tidak mengapa dan dimaafkan”
Pada hari-hari berikutnya, telah datang lagi beberapa
orang kepada bapa Basysyar kerana ingin mengadukan perkara yang sama. Tetapi,
bapanya segera mengungkapkan kata-kata seperti yang diajarkan oleh Basysyar.
Lalu mereka berkata :
فقه برد أغيظ لنا من
شعر بشار
“Kepandaian Burd lebih menambah kemarahan kita daripada
syair Basysyar”
Awal
Kehidupan
Pada awal kehidupan, Basysyar telah sebati dengan tiga perkara
di dalam kehidupannya. Ia berkaitan dengan kebutaannya, kemiskinan keluarganya
dan kemampuan berbicara dengan semua lapisan masyarakat.
1)
Kebutaan
Kebutaan yang ditanggungi Basysyar
meninggalkan kesan kepada dirinya apabila beliau kerap dicemuh masyarakat.
Dunianya sempit dan sangat menghimpitnya tanpa belas kasihan orang lain. Dengan
kebencian kepada orang sekeliling yang tidak tahu menghargainya, Basysyar
mengungkapkan kata-kata ini pada setiap saat untuk meredakan kemarahannya,
“Alhamdulillah. Allah telah membutakan mataku”. Secara tidak sengaja orang yang
mendengar ungkapan itu, lantas berkata, “Wahai Abu Mu’adz, mengapa engkau
berbicara sedemikian? Lalu Basysyar menjawab, “Aku berbicara sedemikian agar
aku tidak perlu melihat orang yang sedang membenci dan marah kepadaku”.
Kecacatannya itu, dideritainya sepanjang hidup.
Antara perbualan Basysyar dengan
kebutaan yang ditanggunginya adalah bersama dengan seorang pelawak dari Kufah. Pelawak
tersebut tanpa rasa bersalah telah menyindir Basysyar di atas kekurangan yang
ada pada dirinya. Pelawak tersebut telah memberikan kata-kata di mana
seandainya berlaku bencana ribut kencang, sudah pasti semua orang akan
menyelamatkan diri dengan mencari perlindungan. Barangkali kejadian tersebut
mungkin berlakunya hari kiamat. Tetapi
bagi Basysyar yang buta ini, masih dalam keadaan tenang dan tidak bergerak sedikit pun dari tempat duduknya. Selepas
itu, Basysyar pun bertanya, “Siapakah gerangan engkau yang sebenarnya?” Lalu
pelawak tadi menjawab, “Aku pelawak Kufah”. Lantas Basysyar berkata, “Oh! Jaga
engkau! Jangan sesekali engkau menunjukkan diri dan menimbulkan kemarahan orang
lain!”
2)
Kefakiran
Basysyar meniti kehidupan sedari kecil dengan dunia
kemiskinan. Bapanya yang hanya pekerja suruhan telah menjadikan keperluan
harian mereka sekeluarga bagaikan kais pagi makan pagi, kais petang makan
petang. Dari sini, timbullah keinginan di hati Basysyar untuk membantu dan
mengubah keadaan ekonomi keluarganya. Basysyar yang bijaksana telah terfikirkan
adakah kebolehannya menggubah puisi mampu dimanfaatkan untuk meraih sumber pendapatan?
Basysyar telah berbincang dengan bapanya akan hasrat yang
menggunung tinggi. Samada puisi berbentuk pujian mahupun puisi berbentuk celaan
yang patut diketengahkan. Setelah berbincang, bapanya dengan terbuka
menyarankan agar Basysyar lebih memberi tumpuan kepada puisi berbentuk celaan.
Ini disebabkan Basysyar sudah memang terkenal dalam memilih kata-kata yang
fasih untuk menggubah puisi celaannya.
Walau bagaimanapun, hasratnya itu telah memberi sedikit
kesan negatif terhadap diri dan sumber pendapatannya. Ini disebabkan gubahan puisi
celaan tersebut kerap kali mengguris hati dan menakutkan masyarakat sekeliling,
samada dari golongan orang biasa sehinggalah ke tampuk pemimpin pemerintahan.
Oleh yang demikian, para tokoh masyarakat yang kurang menyenangi puisi celaan
Basysyar, pasti memberi nilai hadiah yang sedikit kepada Basysyar setelah puisi
diperdengarkan kepada mereka.
Dalam waktu yang lain, Basysyar juga pernah menggubah
puisi pujian (Madih) kepada seorang pemimpin yang bernama Ibnu
Muslim/‘Uqbah bin Muslim. Puisi Basysyar diperdengarkan seperti berikut (‘Umara’
Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas, 2008 : 66) :
حرم الله أن ترى كابن
مسلم عقبة الخير مطعم الفقراء
يسقط الطير حيث ينتثر
الحب وتغشى منازل الكرماء
ليس يعطيك للرجاء ولا
الخو ف ولكن يلذ طعم العطاء
“Allah
telah mengharamkan sehingga kamu melihat Ibnu Muslim, di mana beliau adalah
sumber kebaikan dan pemberi makanan kepada golongan miskin"
“Burung-burung sedang turun ke tanah ketika beliau sedang
menaburkan biji-bijian, dan burung-burung sering mendatangi rumah-rumah para
dermawan”
“Bukanlah beliau memberi hadiah itu disebabkan perasaan
takut, akan tetapi beliau sedang merasai kemanisan dengan sifat memberi”
Pujian Basysyar yang memberi makna tersendiri itu mampu
menggembirakan Ibnu Muslim. Gambaran puisi yang diberikan Basysyar menunjukkan
bahawa pemimpin tersebut sememangnya seorang dermawan yang disegani. Bukan
hanya manusia, malah haiwan turut berpeluang merasai sifat pemurah yang dikongsikan.
Hanya mereka yang ikhlas mampu merasai kemanisan dari sifat suka bersedekah
ini. Dengan pujian tersebut, Ibnu Muslim memerintahkan orang suruhannya memberi
hadiah sejumlah 3000 dinar kepada Basysyar, penyair buta yang terkenal.
Basysyar juga mengambil berat akan kefakirannya yang
dianggap sebagai senjata utama untuk meraih pendapatan. Untuk mempengaruhi
orang pujaan agar terpesona dengan puisinya, Basysyar perlu menunjukkan
kemiskinannya terlebih dahulu. Dengan demikian, mereka akan terpengaruh dan
menghulurkan banyak hadiah mengikut kemampuan. Dari situ, Basysyar boleh
menilai status seseorang berdasarkan nilaian yang diberikan samada mereka itu seorang
khalifah, amir, wali, wazir, komandan perang mahu pun orang biasa.
3)
Kemampuan berbicara dengan semua lapisan masyarakat
Meskipun Basysyar buta dan terpaksa
menerima tohmahan daripada orang sekeliling, beliau masih tetap menginginkan
pergaulan dengan masyarakat sekaligus membantu dirinya berkembang maju. Tidak
hairanlah pergaulan sesama mereka secara tidak langsung mampu memenuhi
keperluan Basysyar dari sumber pendapatan melalui puisinya. Oleh yang demikian,
beliau mengiktiraf dirinya sebagai masyarakat Bani ‘Uqail dari keturunan ibunya
walaupun pada masa yang sama, beliau juga adalah dari keturunan Parsi melalui
ayahnya. Persoalannya, adakah masyarakat Bani ‘Uqail turut mengiktirafnya?
Disebabkan pegangan kesukuan yang
terlalu kuat, masyarakat Bani ‘Uqail sering sahaja memandang Basysyar sebagai
orang asing atau ‘ajam kerana mempunyai darah keturunan Parsi. Pernah seorang
yang bernama Al-Mahdi bertanya kepada Basysyar tentang dirinya, “Siapa engkau
sebenarnya, dan engkau memihak kepada keturunan yang mana?”. Lantas Basysyar
menjawab, “Lidahku dan bajuku. Keturunan Arab adalah yang keduanya. Walau
bagaimanapun, keturunan pertamaku adalah Parsi”.
Ketika masyarakat masih menghinanya
tatkala beliau tidak mampu lagi mempertahankan keturunannya dari kacukan Arab
dan Parsi, Basysyar mengambil alternetif lain yang terbaik baginya sebagai
manusia yang diberi pengikhtirafan di dunia ini oleh Allah. Beliau
mengungkapkan kata-kata seperti ini, “Sesungguhnya, aku berketurunan Islam dan
aku adalah mukmin sejati”. Sebagaimana puisinya (Asy
Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi,
1997 : 124) :
أصبحت مولى ذي الجلال
وبعضهم مولى العريب فخذ بفضلك فافخر
مولاك أكرم من تميم
كلها أهل الفعال ومن قريش
المشعر
فارجع إلى مولاك غير
مدافع سبحان مولاك الأجل الأكبر
“Aku
menjadi hamba Tuhan Yang Maha Agung, juga aku menjadi hamba dari Arab, maka terserahlah
apa sahaja yang ingin kalian katakan dan banggakan”
“HambaMu ini lebih mulia daripada puak suku Tamim, yang
masyarakatnya penuh jasa dan merupakan puak suku Quraisy yang dermawan”
“Kembalikan semua kepada hambaMu tanpa pemberontakan,
Maha Suci Engkau Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar”
Kematian
Basysyar menemui ajal setelah
umurnya menjangkau 72 tahun. Kematiannya itu bukanlah kerana sakit tua tetapi disebabkan
beliau dituduh sebagai orang zindik sehingga dicambuk sampai mati. Cambuk
merupakan sejenis tali bertangkai yang digunakan untuk menyebat dan menggertak
binatang, selain dikenali juga sebagai cemeti. Di sini, penulis akan
menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan zindik sebagaimana dituduh oleh masyarakat
kepada Basysyar sebagai sasterawan zindik pada masa itu.
Zindik membawa maksud sebagai
unbeliever, freethinker, atheist dan orang kafir yang
berpura-pura beriman. Menurut Khalid, perkataan zindik pada awalnya
berasal daripada bahasa Parsi yang membawa maksud golongan yang menafsirkan
buku ‘afesta’ dari ajaran Zaradusy secara menyimpang. Perkataan zindik
ini juga telah menjadi sangat popular pada zaman Abbasiyyah akibat
berkembangnya fenomena melecehkan dan memandang rendah kepada ajaran Islam pada
masa itu dalam segelintir masyarakat. Selain itu, perkataan ini juga dikatakan
sebagai seruan atau keinginan untuk menghidupkan semula ajaran Majusi, Zaradusy
dan agama Parsi kuno. Zindik juga sinonim dengan maksud seseorang yang
gemarkan hiburan dan perbuatan maksiat serta menyeleweng daripada ajaran agama.
Kelakuan orang zindik juga dikaitkan dengan kelakuan ‘ateis’ iaitu tidak
mempercayai adanya Tuhan di dunia ini. Dalam Pustaka Azet pula, zindik memberi
pengertian dengan makna yang meluas seperti membolehkan perlakuan homoseksual
dan lesbian dan melarang penyembelihan terhadap binatang melainkan binatang
yang telah mati. Perkataan ini juga seerti dengan perkatan Mulhid di
mana ia dikatakan bahawa wujud orang yang mempercayai Tuhan berdasarkan akalnya
dan bukan wahyu (Imaji Eskatologis, 2009 : 3).
Sebenarnya, tuduhan yang dilontarkan
kepada Basysyar tidak membantu dirinya sedikit pun. Beliau tetap dihukum oleh
pemerintah yang bernama Al-Mahdi pada masa itu. Al-Mahdi telah memerintahkan orang
suruhannya iaitu Ibnu Nahika untuk mencambuk Basysyar di atas sebuah kapal
perang sebanyak 70 kali. Setiap kali Basysyar dicambuk, beliau telah menjerit
kesakitan lalu mengadu kesakitan, “Aduh!”. Seorang daripada orang ramai yang
menyaksikan kejadian tersebut sempat berbicara bersama Basysyar, “Wahai Amirul
Mukminin, mengapa engkau mengadu ‘aduh’ tanpa mengucap ‘Bismillah’?” Dengan rasa
sakit hati dalam menahan kesakitan, Basysyar menjawab, “Celaka engkau! Adakah
engkau memikirkan hukuman ini seperti hidangan makanan sehingga aku perlu
mengucapkan ‘Bismillah’?” Ada juga yang bertanya kepada Basysyar dengan soalan sebegini,
“Mengapa tidak sahaja engkau menjawab dengan ‘Alhamdulillah’?” Basysyar yang
dalam keadaan marah segera menjawab lagi, “Wahai si bodoh! Adakah engkau
menganggap hukuman ini suatu kenikmatan sehingga aku perlu bersyukur kepada
Allah?”
Setelah jumlah cambukan sampai ke
bilangan yang terakhir, jelas menunjukkan bahawa riwayat Basysyar hampir-hampir
sampai ke penghujungnya. Basysyar dicampak kemudiannya ke dalam sampan tanpa
sedikit sifat perikemanusiaan sehingga beliau benar-benar telah meninggal dunia.
Tanpa rasa belas, mayat Basysyar dilempar lagi ke dalam sungai sehinggalah
diselamatkan sendiri oleh keluarganya. Keluarganya telah membawa mayat Basysyar
pulang ke Basrah untuk dikebumikan di sana.
Menurut riwayat lain, sedang
Basysyar dicambuk dan dilempar di dalam sampan, beliau sempat berkata,
“Seandainya Abu Syamaqmaq boleh melihat keadaanku pada saat ini, sudah pasti
dia akan berpuisi/bersyair seperti ini :
إن
بشار بن برد تيس أعمى في سفينة
“Sesungguhnya
Basysyar bin Burd hanyalah seperti kambing buta di dalam sampan”
Basysyar telah meninggal dunia pada tahun 167 Hijrah /
784 Masihi.
JASA
DAN SUMBANGAN
Sejarah Kesusasteraan Arab telah mengiktiraf puisi-puisi
yang digubah oleh Basysyar, penyair terkenal yang hidup pada dua zaman iaitu Umayah
dan Abbasiyyah. Ini berikutan puisi-puisinya mampu memberi manfaat, pengajaran
dan keharmonian bermasyarakat kepada para pendengar dan pembaca sehingga
memberi kesan dalam kehidupan mereka. Walaupun jenis puisi yang sinonim dengan
beliau adalah berbentuk puisi Haja’ sehingga masyarakat menjauhkan diri
dari mendekatinya, Basysyar turut tidak terkecuali munggubah puisi berbentuk Madih
(pujian), Ghazal (asmara), Ritsa’ (ratapan), Fakhr (bangga
diri) dan Hikmah yang mampu menghiburkan, mempersonakan dan menambah
ilmu kepada masyarakat. Inilah yang dikatakan bahawa beliau telah menyumbangkan
sebilangan karya dalam Sastera Arab di mana kebanyakannya masih lagi
diperkatakan sehingga ke hari ini.
Walaupun begitu, puisinya juga ada yang bernada kecaman
terhadap orang-orang Arab, menuduh beberapa sahabat Nabi Muhammad S.A.W.
sebagai kafir dan menyatakan bahawa Iblis lebih baik daripada manusia. Karya-karya
Basysyar ini telah diabadikan dalam sumber sejarah kesusateraan arab, dengan
membawa kritikan terhadap keangkuhan bangsa Arab dan tidak kurang juga sebagai
saranan hiburan bagi orang-orang bukan Arab. Di sini, penulis akan mengetengahkan beberapa
jenis puisi dari penyair Parsi yang mahir berbahasa arab ini untuk melihat kesan
ungkapan-ungkapan puisi beliau dalam kehidupan bermasyarakat pada zaman itu.
1)
Puisi Haja’ (Kepada Pemerintah)
ظل اليسار على العباس ممدود وقلبه أبدا في البخل معقود
إن الكريم ليخفي عنك عسرته حتى تراه عنيا وهو مجهود
وللبخيل على أمواله
علل رزق العيون عليها أوجه
سود
اذا تكرهت ان تعطى
القليل ولم تقدر على سعة لم يطهر
الجود
بث النوال ولا تمنعك
قلته فكل ما سد فقرا فهو محمود
“Kesenangan
sentiasa melimpahi ke atas Abbas, akan tetapi hatinya selalu dalam ikatan
kekikiran”
“Sesungguhnya seorang dermawan itu menyembunyikan
kesusahannya, sehingga engkau melihatnya seperti kaya sedangkan dia hanya
berijtihad”
“Bagi orang yang kikir itu, hartanya sekadar alasan,
setakat untuk mengawasi rezekinya dari sumber yang kotor”
“Andainya engkau membenci untuk menghulurkan di saat
hartamu sedikit, pastinya engkau juga tidak mampu menghulurkan di saat hartamu
melimpah ruah, tidak mungkin seperti seorang dermawan”
“Taburkanlah pemberian sedekah dan jangan kamu
menahannya, aku telah berkata kepadanya, setiap sesuatu yang menutup jalan
kefakiran, maka itulah yang dianggap terpuji”
Inti sari dari puisi Haja’ yang diungkapkan
Basysyar ini ialah galakan kepada masyarakat untuk mengamalkan sifat suka
bersedekah kepada mereka yang sangat memerlukan. Saat bersedekah pula tidaklah
mengira waktu dan keadaan samada rezeki seseorang itu sedang melimpah ruah
mahupun sedang berada di saat kesempitan. Apa yang penting di sini adalah niat
bersedekah semata-mata kerana Allah. Dengan keazaman menanam kebaikan, sudah
pasti kita turut menuai kebaikan juga. Hanya Allah yang boleh membalasnya (Asy
Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi,
1997 : 156 - 157).
2)
Puisi Ghazal
عجبت فاطمة من نعتي لها! هل يجيد النعت مكفوف البصر؟
درة بحرية مكنونة مازها التاجر من بين الدرر
بأبي والله ما أحسنه دمع عين يغسل الكحل قطر
أيها النوام هبوا ويحكم واسألوني اليوم ما طعم السهر
“Aku kagum pada Fatimah yang mendengar
bahawa aku cuba menggambarkan tentang dirinya! Adakah gambaran itu benar ketika
digambarkan oleh seorang yang buta matanya?”
“Mutiara laut yang berkilau itu
tersembunyi, pasti pedagang mutiara itu mampu membezakannya antara
mutiara-mutiara yang lain”
“Demi ayahku, demi Allah, alangkah
indahnya, air matanya yang menitis lalu memadamkan celak matanya yang diperbuat
dari Qatar”
“Wahai orang yang sedang tidur,
hembuskan kemalasanmu, dan tanyalah kepadaku bagaiman indahnya berjaga malam
pada hari itu”
Manakala inti sari bagi puisi Ghazal
pula, Basysyar ingin mengajak masyarakat agar berfikir dan menyedari akan nilai
suatu kecantikan. Sebenarnya, kecantikan adalah sesuatu yang mahal dan sangat
berharga bilamana ia diletakkan pada tempat yang tersembunyi, bukannya di yang tempat
terbuka. Sebagai contoh yang paling hampir dalam masyarakat ialah penjagaan
aurat bagi kaum wanita. Selain itu, melalui puisi ini juga Basysyar ingin
mengajak mereka yang belum pernah menikmati saat indah berbulan madu agar
memanfaatkannya. Digambarkan juga pada masa tersebut sudah pasti tiada tidur
yang panjang dan muncul bibit-bibit percintaan di kala malam antara kedua
pasangan yang halal (‘Umara’ Asy Syi’ri Fil Daulatin
Banil ‘Abbas, 2008 : 75).
3)
Puisi Hikmah
إذا كنت في كل الأمور معاتبا صديقك لم تلق الذي تعاتبه
فعش واحدا أو صل أخاك فإنه مقارف ذنب مرة ومجانبه
إذا أنت لم تشرب مرارا على القذى ظمئت وأي الناس تصفو مشاربه
“Andainya setiap dosa yang
dilakukan temanmu engkau cela, nescaya engkau tidak akan dapati seorang pun
yang tidak akan engkau cela”
“Oleh kerana itu, hiduplah kamu
seorang diri, atau tetaplah bersilaturrahim dengan saudaramu, tetapi ingat,
saudaramu hanya seorang manusia yang sesekali melakukan dosa dan pada masa yang
lain meninggalkannya”
“Andainya engkau tidak pernah mahu
meminum air yang keruh dan tercampur kotoran, nescaya engkau akan kehausan, dan
manusia manakah yang benar-benar bersih minumannya?”
Bagi inti sari puisi Hikmah
ini, Basysyar telah membawakan suatu pedoman yang wajar diambil pengajaran oleh
setiap manusia. Memang tidak dinafikan bahawa manusia biasa itu tidak mungkin
sempurna. Adakalanya mereka terlepas melakukan kesilapan yang tidak pernah
disengajakan. Oleh yang demikian, tidaklah wajar seseorang secara mudah
menghukum mereka dengan cacian malah harus memaafkan. Sekiranya seseorang sukar
memaafkan kesalahan orang lain, sudah pasti dirinya tidak akan peroleh teman
malah akan meniti kehidupan ini secara bersendirian dengan perasaan benci.
Walaupun kehidupan bermasyarakat itu mengundang pelbagai kerenah, musibah, kekurangan,
pencerohohan dan kelalaian, itu semua lebih baik berbanding memilih kehidupan berseorangan.
Demikian itu mampu membantu seseorang untuk menjadi lebih matang dan berkembang
maju sekaligus membina jati diri sebagai manusia sejati (Al-Arabil
Qadim, 2008 : 41).
Antara lain daripada puisi Hikmah
Basysyar adalah seperti ungkapan ini :
إذا بلغ الرأي المشهورة فاستعن برأي نصيح أو نصيحة حازم
ولا تجعل الشورى عليك غضاضة فإن الخوافي قوة للقوادم
وما خير كف أمسك الغل أختها وما خير سيف لم يؤيد بقائم
وخل الهوينى للضعيف ولا تكن نؤوما فإن الحزم ليس بنائم
وحارب إذا لم تعط إلا ظلامة شبا الحرب خير من قبول المظالم
“Apabila menyampaikan pandangan,
tolonglah bermusyawarah terlebih dahulu, dengan pandangan berbentuk teguran
atau nasihat yang tegas”
“Jangan kamu jadikan musyawarah itu
bercampur dengan kemarahan, kerana ketakutan itu berpotensi berubah menjadi
keberanian yang sangat besar”
“Sebaik-baik tapak tangan ialah yang boleh
memegang rasa sakit hati saudaranya, dan sebaik-baik pedang ialah yang terikat
dengan pemiliknya”
“Biarkanlah orang-orang yang lemah
itu secara perlahan-lahan, dan janganlah menjadi seorang yang sedang tidur,
kerana minat dan keteguhan hati tidak pernah tidur”
“Berperanglah! Berjihadlah!
Sekiranya tidak dilakukannya, pasti kezaliman datang mengundang, dengan
memulangkan perang itu lebih baik daripada menerima kezaliman”
Inti sari dalam puisi ini, Basysyar
berpendapat bahawa bermusyawarah sesama sendiri haruslah dilakukan untuk
memperoleh keputusan dalam menentukan sesuatu perkara. Dengannya juga,
seseorang tidak wajar berasa ragu-ragu untuk menyampaikan pandangannya secara
jelas. Selain itu, perasaan memendam rasa dan berdendam haruslah diketepikan
dalam sesuatu perbincangan. Begitu juga dengan teman yang agak lemah dalam mengeluarkan
idea di mana mereka tidak wajar disisihkan malah patut diberikan kemaafan. Pada
masa yang sama, tunjuk ajar kepada mereka amat perlu agar mereka tidak
ketinggalan menyumbang sesuatu yang boleh dimanfaatkan bersama. Manakala dalam
urusan mempertahankan negara, rakyatnya mesti berjihad sehingga ke titisan
darah terakhir untuk kesejahteraan negara sendiri. Demikian itu lebih baik daripada
menerima kezaliman tanpa wujud penentangan.
Puisi tersebut juga menyarankan agar
masyarakat menyemai sikap suka tolong-menolong antara satu dengan yang lain.
Antara kata lain seperti, orang yang kaya wajar mengurangkan beban orang yang
miskin, orang yang bijak perlu membantu orang yang lemah dan orang yang
berpangkat harus mengambil berat terhadap orang bawahannya. Sikap berlapang
dada dan bertoleransi juga mesti diterapkan dalam menempuh kehidupan yang
sesingkat ini (Asy Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril
‘Abbasi, 1997 : 134).
KESAN KEPADA MASYARAKAT
Nama Basysyar Bin Burd semestinya
sudah tidak asing lagi diperkatakan dalam sejarah kesusasteraan arab.
Kemahirannya berpuisi yang disebut juga sebagai syair mampu memikat hati
pembaca dan pendengar sehingga ke hari ini. Alunan puisinya yang mengikut
rentak sebutan sama dihujungnya, mencerminkan kekreatifan beliau dalam mengolah
ungkapan-ungkapan yang sesuai. Penceritaan dan pelajaran dari puisinya turut
memberi kesan mendalam kepada masyarakat.
Basysyar juga menjadikan Al-Quran
sebagai rujukan untuk berpuisi. Jadi, tidak hairanlah puisinya telah banyak mengetengahkan
kehidupan bermasyarakat selari dengan firman Allah S.W.T. di dalam Al-Quran.
Antaranya seperti dalam firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Hajj ayat 36 :
فَكُلُواْ مِنْهَا وَأَطْعِمُواْ
القَانِعَ وَالمُعْتَرَّ.
“Maka makanlah sebahagiannya dan
berilah makan orang yang merasa cukup dengan apa yang ada padanya (tidak
meminta-minta) dan orang yang meminta”
Dari
sini, Basyasyar pernah mengungkapkan puisinya melalui rujukan terhadap
Al-Quran. Maka, bertepanlah apabila dua rangkap puisinya pernah menyatakan :
ولكل طعم من عارة
مستردة ولا نبقها، إن العواري لرد
“Ambillah
makanan dan berilah nakanan itu kepada mereka yang aib itu, dan jangan biarkan sahaja
aib mereka kerana sesungguhnya keaiban itu tertolak”
Selain itu, masyarakat sehingga ke hari ini boleh mengamati
puisi-puisi Basysyar dengan lebih mendalam bila mana puisinya sendiri dikaitkan
dengan kehidupan manusia yang penuh dengan kekerenahan. Sebagai contoh puisinya
yang kerap kali menghina dan mencaci orang lain. Perbuatan tersebut bukanlah
disengajakan Basysyar, akan tetapi kehinaan yang keterlaluan dari masyarakat
kepada beliau menggalakkan lagi penghasilan puisi berbentuk Haja’ (cacian).
Ia dihasilkan secara sepontan sebagai pengubat hati yang terguris. Tindakan
‘balas balik’ ini menunjukkan masyarakat secara semulajadinya akan membenci
sesuatu yang buruk sebagaimana rupa paras Basysyar yang sememangnya buruk dan
menakutkan.
Tidak terkecuali juga bahawa masyarakat amat mudah
terpesona dengan pujian-pujian yang diasak kepada mereka. Melalui
ungkapan-ungkapan puisi, barangkali yang bentuk pujian mampu merubah perwatakan
manusia menjadi pemurah dan baik hati. Tidak hairanlah penyair berdarah
Arab-Parsi ini sedikit sebanyak boleh mengubah peribadi seseorang melalui
puisinya yang syahdu dan mempersonakan. Ini berlaku sebagaimana pujian yang
diberi Basysyar kepada seorang pemimpin yang bernama Ibnu Muslim sehingga beliau
dihadiahi dengan 3000 dinar. Sekali lagi penegasan bahawa masyarakat turut
secara semulajadinya sukakan kedamaian dan keindahan samada dari kata-kata,
penghargaan dan ungkapan-ungkapan yang baik.
Rentetan itu, penulis berpandangan bahawa tiada apa yang
membezakan manusia sejak penciptaan Nabi Adam A.S. sehingga ke hari ini.
Masing-masing mempunyai keinginan untuk mengecap kebahagiaan mengikut selera tersendiri.
Tiada salahnya mengejar cita-cita dan nilai kejayaan ke puncak menara asalkan segalanya
bertepatan dengan landasan syariat. Melalui tokoh yang dibincangkan penulis
ini, ternyata hidupnya penuh dengan cabaran dan dugaan yang mungkin sukar untuk
digambarkan. Walau bagaimanapun, beliau tetap dianggap orang yang berjaya
meskipun kehidupan terakhirnya sangat menyedihkan. Tiada yang mustahil apabila
seseorang yang dianggap kurang sempurna oleh masyarakat, mampu mengubah
nasibnya dalam kehidupan. Malah, namanya masih gah dan sering diperkatakan
sehingga ke hari ini. Hanya dengan menggunakan kata-kata dan mata hati yang
tidak disertai dengan penglihatan yang hakiki, sudah cukup untuk beliau tampil berkongsi
akan sesuatu yang tersirat dalam kehidupan yang fana’.
Penulis ingin mengajak masyarakat masa kini untuk lebih
terbuka dan berfikir di luar kotak. Manusia secara zahirnya lebih mudah menampakkan
kelebihan sendiri berbanding kekurangan yang ada. Pada masa yang sama,
kekurangan orang lain juga diperbualkan berbanding kelebihan yang ada pada
mereka. Itulah manusia, yang naif akan pengertian sebuah kehidupan yang
sememangnya indah dan tiada yang sia-sia. Penulis berpendapat bahawa tokoh
seperti Basysyar Bin Burd seharusnya dijadikan teladan sepanjang zaman. Lihat
sahaja bakat dan puisinya yang terserlah dan sangat memberi kesan kepada
masyarakat. Siapa sangka seorang yang buta dan buruk rupa mampu membawa manfaat
dalam sejarah peradaban arab. Karyanya yang selari dengan bibit-bibit kehidupan
ternyata sudah cukup menggambarkan bahawa beliau sangat peka dan kritis dalam
menilai sesuatu melalui mata hatinya.
Oleh yang demikian, segolongan yang mempunyai kekurangan
fizikal wajar mendapat hak yang sama dalam masyarakat tanpa didiskriminasi. Ini
kerana dalam kekurangan, pasti wujud kelebihan yang mungkin luar biasa yang ada
pada mereka, tiada pada orang yang dilahirkan sempurna. Sebagai contoh golongan
Orang Kelainan Upaya (OKU), khunsa, Sindrom Down dan banyak lagi yang sepatutnya
perlu dilayan dengan sama adil dalam masyarakat. Mereka wajar diberi hak dalam
kehidupan melalui pendidikan, kemudahan kesihatan, kemasyarakatan dan kasih
sayang agar mereka tidak sekali-kali merasa tersisih. Sebagaimana sabda
Rasulullah S.A.W. :
لا يؤمن أحدكم حتى
يحب لأخيه ما يحب لنفسه
“Tidak
beriman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia
mengasihi dirinya sendiri”
Dengan
itu, sesebuah negara tidak sekali-kali dalam kerugian. Ini kerana dengan adanya
tempat untuk mereka di dalam masyarakat, secara tidak langsung mereka boleh menambah
sumbangan dan manfaat untuk negara berbanding andainya mereka disisihkan.
Antaranya seperti idea pemikiran, produk buatan tangan, karya penulisan dan
lukisan mahu pun yang lain-lain. Sebagaimana Basysyar, dari kekurangan dirinya terukir
kelebihan yang sungguh luar biasa sehingga beliau dikenali sampai ke hari ini.
PENUTUP
Alhamdulillah, dengan izin Allah
S.W.T., penulis telah menyelesaikan satu tugasan berkaitan penulisan tentang
sejarah kehidupan seorang tokoh sastera arab yang namanya dikenali ramai iaitu
Basysyar Bin Burd.
Pertamanya, penulis ingin mengucapkan jutaan terima kasih
yang tidak terhingga kepada Dr. Mohd Sukki Bin Othman, Pensyarah Kanan, Fakulti
Bahasa Moden & Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM) yang telah
banyak menabur ilmu dalam matapelajaran Sejarah
Kesusateraan Arab (BBQ 3101)kepada penulis
dan rakan seperjuangan. Tidak lupa juga kepada beliau yang telah memberi
sumbangan idea dalam menyelesaikan tugasan ini dengan jayanya.
Terima kasih juga kepada
kedua ibu bapa penulis yang banyak memberi sokongan moral selama 15 minggu
untuk menjayakan proses penerbitan tugasan ini. Tidak kurang juga kepada
rakan-rakan yang selama ini turut berkongsi idea untuk mengharmonikan lagi
tugasan ini agar bertepatan dengan kehendak pembaca yang sinonim dengan
penulisan Bahasa Melayu standard. Sesungguhnya, syarat penulisan tugasan ini
mestilah merujuk kepada buku-buku karangan Arab yang berkaitan dengan Sejarah
Kesusateraan Arab.
Untuk akhirnya, penulis
mengharapkan agar penulisan tugasan ini boleh memberi manfaat kepada para
pembaca yang sangat mendahagakan ilmu. Sesungguhnya ilmu itu hak Allah S.W.T. dan
Allah S.W.T. berhak memberi kepada sesiapa yang dikendakinya. Sekian, terima
kasih. Wassalam.
RUJUKAN
1. ‘Umara’
Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas. 2008
2. Asy
Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi. 1997
3. Al-Arabil
Qadim. 2008
4. Prof.
DR. Hjh. Juwairiyah Dahlan, MA dari Fakultas Adab IAIN Surabaya Dengan
Kerjasama Sumbangsih Yogyakrta melalui PDF di laman web.