Tuesday, December 16, 2014

Basysyar Bin Burd

PENDAHULUAN

            Bismillaahirrohmaanirrohiim. Alhamdulillaahi Robbil ‘Aalamiin. Selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W., ahli keluarga, para sahabat dan seluruh umatnya.

            Salam permulaan, salam perkenalan.
Bicara bermula, penuh kelembutan.
Penyair ternama, akan diperkenalkan.
Basysyar bin Burd, itulah gerangan.

Kerja kursus ini ditulis sebagai syarat pemarkahan bagi para mahasiswa jurusan Bahasa Asing (Bahasa Arab), Universiti Putra Malaysia yang mengambil matapelajaran Sejarah Kesusateraan Arab (BBQ 3101) di bawah seliaan Dr. Mohd Sukki bin Othman, Pensyarah Kanan, Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi bagi sesi November 2013/2014.

Penulis berminat membuat kajian terhadap seorang penyair terkenal di zaman Abbasiyyah yang ditawarkan oleh pensyarah iaitu Basysyar Bin Burd. Selain itu, tawaran kajian penyair-penyair lain yang terkenal pada zaman tersebut termasuk Abu Nuwas, Abu Al ‘Atahiah, Abu Tamam, Abu Toib Al Mutanabbi, Ibnu Rumi, Al Buhturi, Al Jahiz dan sebagainya. Demikian yang tersebut secara tidak langsung membantu penulis mengenali lebih banyak tokoh penyair yang turut memberi kesan kepada keagungan sastera arab.

Dalam kerja kursus ini, penulis akan memulakan kajian dengan riwayat hidup penyair; diikuti dengan pendidikan (sekiranya ada), jasa dan sumbangan beliau serta kesan kajian ini terhadap masyarakat. Penulis turut membuat penyelidikan melalui buku-buku karangan arab seperti ‘Umara’ Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas (Penyair-penyair Zaman Abbasiyyah), Asy Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi (Syair Dan Para Penyair Di Zaman Abbasiyyah) dan Asy Syi’rul ‘Arabiyul Qadim (Syair Arab Kuno). Selain itu, penulis turut merujuk kajian sama yang dibuat oleh Prof. DR. Hjh. Juwairiyah Dahlan, MA dari Fakultas Adab IAIN Surabaya Dengan Kerjasama Sumbangsih Yogyakarta melalui PDF di laman web.

Semoga dengan keberhasilan kerja kursus ini berjaya memberi manfaat dan tambahan pengetahuan kepada para pembaca di luar sana. Penulis berdoa agar para pembaca dikurniakan ilmu yang berkat sekaligus dilimpahi rahmat oleh Allah hendaknya. Aamiin.


RIWAYAT HIDUP

Pengenalan

Basysyar bin Burd merupakan insan yang ditakdirkan Allah sebagai seorang yang buta. Bukan sekadar itu beliau diduga, malah rupanya yang jelek dan tidak sedap dipandang acap kali menjadi cemuhan masyarakat pada masa itu. Saiz kepala yang besar, bentuk badan yang gemuk melengkung serta pendek, kulitnya yang kasar dan kemerah-merahan menyebabkan beliau dilayan di luar pertimbangan sebagai manusia. Tidak hairanlah andai dikatakan semua orang membencinya. Tidak mustahillah andai digambarkan semua orang mencacinya. Hanya yang layak untuk dirinya adalah dengan ucapan sumpah seranah dan kata-kata kesat yang sangat menyakitkan hati. Selain menakutkan masyarakat dengan rupa parasnya, beliau pernah dilemparkan dengan kata-kata ucapan yang hina dan lebih menghinakan daripada haiwan (‘Umara’ Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas, 2008 : 11). Berikut adalah seperti mana yang telah diungkapkan oleh Hamad ‘Ajrad kepada beliau :
ويا أقبح من قرد        إذا ما عمى القرد
“Wahai yang lebih buruk daripada monyet, jika dibandingkan dengan monyet yang buta”

Basysyar juga mempunyai nama lain seperti Ibnu Yarjukh dan Abi Mu’adz. Sebenarnya, ‘Basysyar’ adalah sebuah nama gabungan yang diberikan oleh bapanya dengan memetik nama dua orang pegawai. Mereka ialah Basysyar dan Basyir. Disebabkan kedua-duanya mempunyai perwatakan yang terpuji, bapanya telah mengambil gabungan nama mereka untuk diberikan kepada putranya iaitu Basysyar. Bapa Basysyar merupakan seorang pemelihara ternakan sapi dan pemerah susu.

Bapa Basysyar bernama Burd, berasal dari Parsi Thakharistan iaitu sebuah rantau lapang yang terletak di barat Sungai Jihun di negara Khurasan. Burd merupakan seorang hamba dari keturunan Bani ‘Uqail. Burd telah di’akad nikahkan dengan seorang perawan tua Arab, juga dari keturunan Bani ‘Uqail di Basrah. Hasil perkahwinan tersebut, mereka dikurniakan zuriat pada tahun 95 Hijrah dan secara tidak langsung telah membawa berita membanggakan buat Burd. Burd telah diberi pembebasan dari belenggu penghambaan selama ini oleh Bani ‘Uqail setelah lahirnya Basysyar. Pembebasan itu merupakan suatu rahmat baginya sehingga Burd mengungkapkan kata-kata berikut yang menunjukkan dirinya telah merdeka (‘Umara’ Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas, 2008 : 9) :
إنني من بني عقيل بن كعب         موضع السيف من طلي الأعتاق
“Sesungguhnya aku dari Bani ‘Uqail Bin Kaab, tempat pedang berkarat mendapat kebebasan”

            Basysyar yang hidup antara tahun 95 - 167 Hijrah / 714 - 784 Masihi diberi gelaran sebagai “Mura’ats” disebabkan beliau dipakaikan anting-anting pada telinganya. Selain itu, Basysyar turut dipasangkan dua saku di bahagian kiri dan kanan bajunya. Kedua-dua saku tersebut sangat besar dengan corak jahitan mudah dibuka dan dilepaskan. Andaikan beliau ingin memakai baju, kedua-dua saku tersebut perlu digabung keduanya tanpa perlu melepasi bahagian kepala. Tidak hairanlah saku-saku tersebut juga dianggap sebagai mura’ats kerana bentuk yang besar dan tergantung seperti anting-anting.

            Sedari umurnya masih muda, Basysyar sudah mempunyai kemahiran menggubah puisi. Disebabkan beliau kerap kali dihina dan dicaci, Basysyar lebih senang melampias puisinya yang berbentuk Haja’ berbanding puisi pujian kepada orang lain. Demikian tersebut untuk mengurangkan kesakitan hatinya rentetan daripada perkataan-perkataan keji dari masyarakat sekeliling. Puisi Haja’ merupakan puisi celaan yang dihadiri dengan kata-kata kesat atau porno. Puisi Basysyar ini sebenarnya jauh lebih menyakitkan hati daripada dipukul dengan besi bagi sesiapa sahaja yang mendengarnya. Oleh sebab itu, banyak orang yang sering mengadu kepada bapanya, Burd atas perilaku Basysyar yang kurang disenangi itu.

            Dengan aduan-aduan tersebut, bapanya sering memanggil Basysyar dengan kemarahan dan pasti memukulnya. Disebabkan tidak terdaya melihat perlakuan tersebut, ibu Basysyar bertanya kepada suaminya dengan niat ingin membela anak mereka, “Mengapa sampai begitu kanda memukulnya? Tidakkah kanda sedar bahawa dia hanyalah seorang yang buta? Tidakkah kanda mempunyai perasaan belas kasihan terhadapnya?”. Bapa Basysyar lantas menjawab, “Ya, sebenarnya aku kasihan padanya. Demi Allah! Tetapi terlalu banyak orang mengadukan kepada aku akan kebencian mereka terhadap Basysyar”.

            Kata-kata mereka itu didengari Basysyar secara langsung. Lalu, Basysyar menyuarakan luahan kepada bapanya, “Wahai ayahku, segala aduan yang diberitakan mereka kepadamu tentang diriku hanyalah sekadar ungkapan beberapa kata-kata puisiku sahaja yang dilemparkan kepada mereka. Andaikan mereka mengadu sekali lagi tentang diriku, cubalah ayah ungkapkan kepada mereka kata-kata ini : Tidakkah Allah ada berfirman  (Asy Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi, 1997 : 151) :
            ليس على الأعمى حرج
“Bagi orang buta itu tidak mengapa dan dimaafkan”

Pada hari-hari berikutnya, telah datang lagi beberapa orang kepada bapa Basysyar kerana ingin mengadukan perkara yang sama. Tetapi, bapanya segera mengungkapkan kata-kata seperti yang diajarkan oleh Basysyar. Lalu mereka berkata :
            فقه برد أغيظ لنا من شعر بشار
“Kepandaian Burd lebih menambah kemarahan kita daripada syair Basysyar”

Awal Kehidupan
Pada awal kehidupan, Basysyar telah sebati dengan tiga perkara di dalam kehidupannya. Ia berkaitan dengan kebutaannya, kemiskinan keluarganya dan kemampuan berbicara dengan semua lapisan masyarakat.

1) Kebutaan

            Kebutaan yang ditanggungi Basysyar meninggalkan kesan kepada dirinya apabila beliau kerap dicemuh masyarakat. Dunianya sempit dan sangat menghimpitnya tanpa belas kasihan orang lain. Dengan kebencian kepada orang sekeliling yang tidak tahu menghargainya, Basysyar mengungkapkan kata-kata ini pada setiap saat untuk meredakan kemarahannya, “Alhamdulillah. Allah telah membutakan mataku”. Secara tidak sengaja orang yang mendengar ungkapan itu, lantas berkata, “Wahai Abu Mu’adz, mengapa engkau berbicara sedemikian? Lalu Basysyar menjawab, “Aku berbicara sedemikian agar aku tidak perlu melihat orang yang sedang membenci dan marah kepadaku”. Kecacatannya itu, dideritainya sepanjang hidup.

            Antara perbualan Basysyar dengan kebutaan yang ditanggunginya adalah bersama dengan seorang pelawak dari Kufah. Pelawak tersebut tanpa rasa bersalah telah menyindir Basysyar di atas kekurangan yang ada pada dirinya. Pelawak tersebut telah memberikan kata-kata di mana seandainya berlaku bencana ribut kencang, sudah pasti semua orang akan menyelamatkan diri dengan mencari perlindungan. Barangkali kejadian tersebut mungkin  berlakunya hari kiamat. Tetapi bagi Basysyar yang buta ini, masih dalam keadaan tenang dan tidak  bergerak sedikit pun dari tempat duduknya. Selepas itu, Basysyar pun bertanya, “Siapakah gerangan engkau yang sebenarnya?” Lalu pelawak tadi menjawab, “Aku pelawak Kufah”. Lantas Basysyar berkata, “Oh! Jaga engkau! Jangan sesekali engkau menunjukkan diri dan menimbulkan kemarahan orang lain!”

2) Kefakiran

Basysyar meniti kehidupan sedari kecil dengan dunia kemiskinan. Bapanya yang hanya pekerja suruhan telah menjadikan keperluan harian mereka sekeluarga bagaikan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Dari sini, timbullah keinginan di hati Basysyar untuk membantu dan mengubah keadaan ekonomi keluarganya. Basysyar yang bijaksana telah terfikirkan adakah kebolehannya menggubah puisi mampu dimanfaatkan untuk meraih sumber pendapatan?

Basysyar telah berbincang dengan bapanya akan hasrat yang menggunung tinggi. Samada puisi berbentuk pujian mahupun puisi berbentuk celaan yang patut diketengahkan. Setelah berbincang, bapanya dengan terbuka menyarankan agar Basysyar lebih memberi tumpuan kepada puisi berbentuk celaan. Ini disebabkan Basysyar sudah memang terkenal dalam memilih kata-kata yang fasih untuk menggubah puisi celaannya.

Walau bagaimanapun, hasratnya itu telah memberi sedikit kesan negatif terhadap diri dan sumber pendapatannya. Ini disebabkan gubahan puisi celaan tersebut kerap kali mengguris hati dan menakutkan masyarakat sekeliling, samada dari golongan orang biasa sehinggalah ke tampuk pemimpin pemerintahan. Oleh yang demikian, para tokoh masyarakat yang kurang menyenangi puisi celaan Basysyar, pasti memberi nilai hadiah yang sedikit kepada Basysyar setelah puisi diperdengarkan kepada mereka.

Dalam waktu yang lain, Basysyar juga pernah menggubah puisi pujian (Madih) kepada seorang pemimpin yang bernama Ibnu Muslim/‘Uqbah bin Muslim. Puisi Basysyar diperdengarkan seperti berikut (‘Umara’ Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas, 2008 : 66) :
حرم الله أن ترى كابن مسلم          عقبة الخير مطعم الفقراء
يسقط الطير حيث ينتثر الحب          وتغشى منازل الكرماء
ليس يعطيك للرجاء ولا الخو           ف ولكن يلذ طعم العطاء
“Allah telah mengharamkan sehingga kamu melihat Ibnu Muslim, di mana beliau adalah sumber kebaikan dan pemberi makanan kepada golongan miskin"
“Burung-burung sedang turun ke tanah ketika beliau sedang menaburkan biji-bijian, dan burung-burung sering mendatangi rumah-rumah para dermawan”
“Bukanlah beliau memberi hadiah itu disebabkan perasaan takut, akan tetapi beliau sedang merasai kemanisan dengan sifat memberi”

Pujian Basysyar yang memberi makna tersendiri itu mampu menggembirakan Ibnu Muslim. Gambaran puisi yang diberikan Basysyar menunjukkan bahawa pemimpin tersebut sememangnya seorang dermawan yang disegani. Bukan hanya manusia, malah haiwan turut berpeluang merasai sifat pemurah yang dikongsikan. Hanya mereka yang ikhlas mampu merasai kemanisan dari sifat suka bersedekah ini. Dengan pujian tersebut, Ibnu Muslim memerintahkan orang suruhannya memberi hadiah sejumlah 3000 dinar kepada Basysyar, penyair buta yang terkenal.

Basysyar juga mengambil berat akan kefakirannya yang dianggap sebagai senjata utama untuk meraih pendapatan. Untuk mempengaruhi orang pujaan agar terpesona dengan puisinya, Basysyar perlu menunjukkan kemiskinannya terlebih dahulu. Dengan demikian, mereka akan terpengaruh dan menghulurkan banyak hadiah mengikut kemampuan. Dari situ, Basysyar boleh menilai status seseorang berdasarkan nilaian yang diberikan samada mereka itu seorang khalifah, amir, wali, wazir, komandan perang mahu pun orang biasa.

3) Kemampuan berbicara dengan semua lapisan masyarakat

            Meskipun Basysyar buta dan terpaksa menerima tohmahan daripada orang sekeliling, beliau masih tetap menginginkan pergaulan dengan masyarakat sekaligus membantu dirinya berkembang maju. Tidak hairanlah pergaulan sesama mereka secara tidak langsung mampu memenuhi keperluan Basysyar dari sumber pendapatan melalui puisinya. Oleh yang demikian, beliau mengiktiraf dirinya sebagai masyarakat Bani ‘Uqail dari keturunan ibunya walaupun pada masa yang sama, beliau juga adalah dari keturunan Parsi melalui ayahnya. Persoalannya, adakah masyarakat Bani ‘Uqail turut mengiktirafnya?

            Disebabkan pegangan kesukuan yang terlalu kuat, masyarakat Bani ‘Uqail sering sahaja memandang Basysyar sebagai orang asing atau ‘ajam kerana mempunyai darah keturunan Parsi. Pernah seorang yang bernama Al-Mahdi bertanya kepada Basysyar tentang dirinya, “Siapa engkau sebenarnya, dan engkau memihak kepada keturunan yang mana?”. Lantas Basysyar menjawab, “Lidahku dan bajuku. Keturunan Arab adalah yang keduanya. Walau bagaimanapun, keturunan pertamaku adalah Parsi”.

            Ketika masyarakat masih menghinanya tatkala beliau tidak mampu lagi mempertahankan keturunannya dari kacukan Arab dan Parsi, Basysyar mengambil alternetif lain yang terbaik baginya sebagai manusia yang diberi pengikhtirafan di dunia ini oleh Allah. Beliau mengungkapkan kata-kata seperti ini, “Sesungguhnya, aku berketurunan Islam dan aku adalah mukmin sejati”. Sebagaimana puisinya (Asy Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi, 1997 : 124) :
أصبحت مولى ذي الجلال وبعضهم    مولى العريب فخذ بفضلك فافخر
مولاك أكرم من تميم كلها             أهل الفعال ومن قريش المشعر
فارجع إلى مولاك غير مدافع           سبحان مولاك الأجل الأكبر
“Aku menjadi hamba Tuhan Yang Maha Agung, juga aku menjadi hamba dari Arab, maka terserahlah apa sahaja yang ingin kalian katakan dan banggakan”
“HambaMu ini lebih mulia daripada puak suku Tamim, yang masyarakatnya penuh jasa dan merupakan puak suku Quraisy yang dermawan”
“Kembalikan semua kepada hambaMu tanpa pemberontakan, Maha Suci Engkau Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar”

Kematian

            Basysyar menemui ajal setelah umurnya menjangkau 72 tahun. Kematiannya itu bukanlah kerana sakit tua tetapi disebabkan beliau dituduh sebagai orang zindik sehingga dicambuk sampai mati. Cambuk merupakan sejenis tali bertangkai yang digunakan untuk menyebat dan menggertak binatang, selain dikenali juga sebagai cemeti. Di sini, penulis akan menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan zindik sebagaimana dituduh oleh masyarakat kepada Basysyar sebagai sasterawan zindik pada masa itu.

            Zindik membawa maksud sebagai unbeliever, freethinker, atheist dan orang kafir yang berpura-pura beriman. Menurut Khalid, perkataan zindik pada awalnya berasal daripada bahasa Parsi yang membawa maksud golongan yang menafsirkan buku ‘afesta’ dari ajaran Zaradusy secara menyimpang. Perkataan zindik ini juga telah menjadi sangat popular pada zaman Abbasiyyah akibat berkembangnya fenomena melecehkan dan memandang rendah kepada ajaran Islam pada masa itu dalam segelintir masyarakat. Selain itu, perkataan ini juga dikatakan sebagai seruan atau keinginan untuk menghidupkan semula ajaran Majusi, Zaradusy dan agama Parsi kuno. Zindik juga sinonim dengan maksud seseorang yang gemarkan hiburan dan perbuatan maksiat serta menyeleweng daripada ajaran agama. Kelakuan orang zindik juga dikaitkan dengan kelakuan ‘ateis’ iaitu tidak mempercayai adanya Tuhan di dunia ini. Dalam Pustaka Azet pula, zindik memberi pengertian dengan makna yang meluas seperti membolehkan perlakuan homoseksual dan lesbian dan melarang penyembelihan terhadap binatang melainkan binatang yang telah mati. Perkataan ini juga seerti dengan perkatan Mulhid di mana ia dikatakan bahawa wujud orang yang mempercayai Tuhan berdasarkan akalnya dan bukan wahyu (Imaji Eskatologis, 2009 : 3).

            Sebenarnya, tuduhan yang dilontarkan kepada Basysyar tidak membantu dirinya sedikit pun. Beliau tetap dihukum oleh pemerintah yang bernama Al-Mahdi pada masa itu. Al-Mahdi telah memerintahkan orang suruhannya iaitu Ibnu Nahika untuk mencambuk Basysyar di atas sebuah kapal perang sebanyak 70 kali. Setiap kali Basysyar dicambuk, beliau telah menjerit kesakitan lalu mengadu kesakitan, “Aduh!”. Seorang daripada orang ramai yang menyaksikan kejadian tersebut sempat berbicara bersama Basysyar, “Wahai Amirul Mukminin, mengapa engkau mengadu ‘aduh’ tanpa mengucap ‘Bismillah’?” Dengan rasa sakit hati dalam menahan kesakitan, Basysyar menjawab, “Celaka engkau! Adakah engkau memikirkan hukuman ini seperti hidangan makanan sehingga aku perlu mengucapkan ‘Bismillah’?” Ada juga yang bertanya kepada Basysyar dengan soalan sebegini, “Mengapa tidak sahaja engkau menjawab dengan ‘Alhamdulillah’?” Basysyar yang dalam keadaan marah segera menjawab lagi, “Wahai si bodoh! Adakah engkau menganggap hukuman ini suatu kenikmatan sehingga aku perlu bersyukur kepada Allah?”

            Setelah jumlah cambukan sampai ke bilangan yang terakhir, jelas menunjukkan bahawa riwayat Basysyar hampir-hampir sampai ke penghujungnya. Basysyar dicampak kemudiannya ke dalam sampan tanpa sedikit sifat perikemanusiaan sehingga beliau benar-benar telah meninggal dunia. Tanpa rasa belas, mayat Basysyar dilempar lagi ke dalam sungai sehinggalah diselamatkan sendiri oleh keluarganya. Keluarganya telah membawa mayat Basysyar pulang ke Basrah untuk dikebumikan di sana.

            Menurut riwayat lain, sedang Basysyar dicambuk dan dilempar di dalam sampan, beliau sempat berkata, “Seandainya Abu Syamaqmaq boleh melihat keadaanku pada saat ini, sudah pasti dia akan berpuisi/bersyair seperti ini :
إن بشار بن برد تيس أعمى في سفينة
“Sesungguhnya Basysyar bin Burd hanyalah seperti kambing buta di dalam sampan”

Basysyar telah meninggal dunia pada tahun 167 Hijrah / 784 Masihi.


JASA DAN SUMBANGAN

Sejarah Kesusasteraan Arab telah mengiktiraf puisi-puisi yang digubah oleh Basysyar, penyair terkenal yang hidup pada dua zaman iaitu Umayah dan Abbasiyyah. Ini berikutan puisi-puisinya mampu memberi manfaat, pengajaran dan keharmonian bermasyarakat kepada para pendengar dan pembaca sehingga memberi kesan dalam kehidupan mereka. Walaupun jenis puisi yang sinonim dengan beliau adalah berbentuk puisi Haja’ sehingga masyarakat menjauhkan diri dari mendekatinya, Basysyar turut tidak terkecuali munggubah puisi berbentuk Madih (pujian), Ghazal (asmara), Ritsa’ (ratapan), Fakhr (bangga diri) dan Hikmah yang mampu menghiburkan, mempersonakan dan menambah ilmu kepada masyarakat. Inilah yang dikatakan bahawa beliau telah menyumbangkan sebilangan karya dalam Sastera Arab di mana kebanyakannya masih lagi diperkatakan sehingga ke hari ini.

Walaupun begitu, puisinya juga ada yang bernada kecaman terhadap orang-orang Arab, menuduh beberapa sahabat Nabi Muhammad S.A.W. sebagai kafir dan menyatakan bahawa Iblis lebih baik daripada manusia. Karya-karya Basysyar ini telah diabadikan dalam sumber sejarah kesusateraan arab, dengan membawa kritikan terhadap keangkuhan bangsa Arab dan tidak kurang juga sebagai saranan hiburan bagi orang-orang bukan Arab.  Di sini, penulis akan mengetengahkan beberapa jenis puisi dari penyair Parsi yang mahir berbahasa arab ini untuk melihat kesan ungkapan-ungkapan puisi beliau dalam kehidupan bermasyarakat pada zaman itu.

1) Puisi Haja’ (Kepada Pemerintah)

        ظل اليسار على العباس ممدود          وقلبه أبدا في البخل معقود
        إن الكريم ليخفي عنك عسرته         حتى تراه عنيا وهو مجهود
وللبخيل على أمواله علل               رزق العيون عليها أوجه سود
اذا تكرهت ان تعطى القليل ولم       تقدر على سعة لم يطهر الجود
بث النوال ولا تمنعك قلته              فكل ما سد فقرا فهو محمود
“Kesenangan sentiasa melimpahi ke atas Abbas, akan tetapi hatinya selalu dalam ikatan kekikiran”
“Sesungguhnya seorang dermawan itu menyembunyikan kesusahannya, sehingga engkau melihatnya seperti kaya sedangkan dia hanya berijtihad”
“Bagi orang yang kikir itu, hartanya sekadar alasan, setakat untuk mengawasi rezekinya dari sumber yang kotor”
“Andainya engkau membenci untuk menghulurkan di saat hartamu sedikit, pastinya engkau juga tidak mampu menghulurkan di saat hartamu melimpah ruah, tidak mungkin seperti seorang dermawan”
“Taburkanlah pemberian sedekah dan jangan kamu menahannya, aku telah berkata kepadanya, setiap sesuatu yang menutup jalan kefakiran, maka itulah yang dianggap terpuji”

Inti sari dari puisi Haja’ yang diungkapkan Basysyar ini ialah galakan kepada masyarakat untuk mengamalkan sifat suka bersedekah kepada mereka yang sangat memerlukan. Saat bersedekah pula tidaklah mengira waktu dan keadaan samada rezeki seseorang itu sedang melimpah ruah mahupun sedang berada di saat kesempitan. Apa yang penting di sini adalah niat bersedekah semata-mata kerana Allah. Dengan keazaman menanam kebaikan, sudah pasti kita turut menuai kebaikan juga. Hanya Allah yang boleh membalasnya (Asy Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi, 1997 : 156 - 157).

2) Puisi Ghazal

        عجبت فاطمة من نعتي لها!             هل يجيد النعت مكفوف البصر؟
        درة بحرية مكنونة                      مازها التاجر من بين الدرر
        بأبي والله ما أحسنه                     دمع عين يغسل الكحل قطر
        أيها النوام هبوا ويحكم                  واسألوني اليوم ما طعم السهر
            “Aku kagum pada Fatimah yang mendengar bahawa aku cuba menggambarkan tentang dirinya! Adakah gambaran itu benar ketika digambarkan oleh seorang yang buta matanya?”
            “Mutiara laut yang berkilau itu tersembunyi, pasti pedagang mutiara itu mampu membezakannya antara mutiara-mutiara yang lain”
            “Demi ayahku, demi Allah, alangkah indahnya, air matanya yang menitis lalu memadamkan celak matanya yang diperbuat dari Qatar”
            “Wahai orang yang sedang tidur, hembuskan kemalasanmu, dan tanyalah kepadaku bagaiman indahnya berjaga malam pada hari itu”

            Manakala inti sari bagi puisi Ghazal pula, Basysyar ingin mengajak masyarakat agar berfikir dan menyedari akan nilai suatu kecantikan. Sebenarnya, kecantikan adalah sesuatu yang mahal dan sangat berharga bilamana ia diletakkan pada tempat yang tersembunyi, bukannya di yang tempat terbuka. Sebagai contoh yang paling hampir dalam masyarakat ialah penjagaan aurat bagi kaum wanita. Selain itu, melalui puisi ini juga Basysyar ingin mengajak mereka yang belum pernah menikmati saat indah berbulan madu agar memanfaatkannya. Digambarkan juga pada masa tersebut sudah pasti tiada tidur yang panjang dan muncul bibit-bibit percintaan di kala malam antara kedua pasangan yang halal (‘Umara’ Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas, 2008 : 75).

3) Puisi Hikmah

        إذا كنت في كل الأمور معاتبا          صديقك لم تلق الذي تعاتبه
        فعش واحدا أو صل أخاك فإنه         مقارف ذنب مرة ومجانبه
        إذا أنت لم تشرب مرارا على القذى   ظمئت وأي الناس تصفو مشاربه
            “Andainya setiap dosa yang dilakukan temanmu engkau cela, nescaya engkau tidak akan dapati seorang pun yang tidak akan engkau cela”
            “Oleh kerana itu, hiduplah kamu seorang diri, atau tetaplah bersilaturrahim dengan saudaramu, tetapi ingat, saudaramu hanya seorang manusia yang sesekali melakukan dosa dan pada masa yang lain meninggalkannya”
            “Andainya engkau tidak pernah mahu meminum air yang keruh dan tercampur kotoran, nescaya engkau akan kehausan, dan manusia manakah yang benar-benar bersih minumannya?”

            Bagi inti sari puisi Hikmah ini, Basysyar telah membawakan suatu pedoman yang wajar diambil pengajaran oleh setiap manusia. Memang tidak dinafikan bahawa manusia biasa itu tidak mungkin sempurna. Adakalanya mereka terlepas melakukan kesilapan yang tidak pernah disengajakan. Oleh yang demikian, tidaklah wajar seseorang secara mudah menghukum mereka dengan cacian malah harus memaafkan. Sekiranya seseorang sukar memaafkan kesalahan orang lain, sudah pasti dirinya tidak akan peroleh teman malah akan meniti kehidupan ini secara bersendirian dengan perasaan benci. Walaupun kehidupan bermasyarakat itu mengundang pelbagai kerenah, musibah, kekurangan, pencerohohan dan kelalaian, itu semua lebih baik berbanding memilih kehidupan berseorangan. Demikian itu mampu membantu seseorang untuk menjadi lebih matang dan berkembang maju sekaligus membina jati diri sebagai manusia sejati (Al-Arabil Qadim, 2008 : 41).

            Antara lain daripada puisi Hikmah Basysyar adalah seperti ungkapan ini :

        إذا بلغ الرأي المشهورة فاستعن         برأي نصيح أو نصيحة حازم
        ولا تجعل الشورى عليك غضاضة      فإن الخوافي قوة للقوادم
        وما خير كف أمسك الغل أختها       وما خير سيف لم يؤيد بقائم
        وخل الهوينى للضعيف ولا تكن        نؤوما فإن الحزم ليس بنائم
        وحارب إذا لم تعط إلا ظلامة          شبا الحرب خير من قبول المظالم
            “Apabila menyampaikan pandangan, tolonglah bermusyawarah terlebih dahulu, dengan pandangan berbentuk teguran atau nasihat yang tegas”
            “Jangan kamu jadikan musyawarah itu bercampur dengan kemarahan, kerana ketakutan itu berpotensi berubah menjadi keberanian yang sangat besar”
             “Sebaik-baik tapak tangan ialah yang boleh memegang rasa sakit hati saudaranya, dan sebaik-baik pedang ialah yang terikat dengan pemiliknya”
            “Biarkanlah orang-orang yang lemah itu secara perlahan-lahan, dan janganlah menjadi seorang yang sedang tidur, kerana minat dan keteguhan hati tidak pernah tidur”
            “Berperanglah! Berjihadlah! Sekiranya tidak dilakukannya, pasti kezaliman datang mengundang, dengan memulangkan perang itu lebih baik daripada menerima kezaliman”

            Inti sari dalam puisi ini, Basysyar berpendapat bahawa bermusyawarah sesama sendiri haruslah dilakukan untuk memperoleh keputusan dalam menentukan sesuatu perkara. Dengannya juga, seseorang tidak wajar berasa ragu-ragu untuk menyampaikan pandangannya secara jelas. Selain itu, perasaan memendam rasa dan berdendam haruslah diketepikan dalam sesuatu perbincangan. Begitu juga dengan teman yang agak lemah dalam mengeluarkan idea di mana mereka tidak wajar disisihkan malah patut diberikan kemaafan. Pada masa yang sama, tunjuk ajar kepada mereka amat perlu agar mereka tidak ketinggalan menyumbang sesuatu yang boleh dimanfaatkan bersama. Manakala dalam urusan mempertahankan negara, rakyatnya mesti berjihad sehingga ke titisan darah terakhir untuk kesejahteraan negara sendiri. Demikian itu lebih baik daripada menerima kezaliman tanpa wujud penentangan.

            Puisi tersebut juga menyarankan agar masyarakat menyemai sikap suka tolong-menolong antara satu dengan yang lain. Antara kata lain seperti, orang yang kaya wajar mengurangkan beban orang yang miskin, orang yang bijak perlu membantu orang yang lemah dan orang yang berpangkat harus mengambil berat terhadap orang bawahannya. Sikap berlapang dada dan bertoleransi juga mesti diterapkan dalam menempuh kehidupan yang sesingkat ini (Asy Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi, 1997 : 134).


KESAN KEPADA MASYARAKAT

            Nama Basysyar Bin Burd semestinya sudah tidak asing lagi diperkatakan dalam sejarah kesusasteraan arab. Kemahirannya berpuisi yang disebut juga sebagai syair mampu memikat hati pembaca dan pendengar sehingga ke hari ini. Alunan puisinya yang mengikut rentak sebutan sama dihujungnya, mencerminkan kekreatifan beliau dalam mengolah ungkapan-ungkapan yang sesuai. Penceritaan dan pelajaran dari puisinya turut memberi kesan mendalam kepada masyarakat.

            Basysyar juga menjadikan Al-Quran sebagai rujukan untuk berpuisi. Jadi, tidak hairanlah puisinya telah banyak mengetengahkan kehidupan bermasyarakat selari dengan firman Allah S.W.T. di dalam Al-Quran. Antaranya seperti dalam firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Hajj ayat 36 :
فَكُلُواْ مِنْهَا وَأَطْعِمُواْ القَانِعَ وَالمُعْتَرَّ.
        “Maka makanlah sebahagiannya dan berilah makan orang yang merasa cukup dengan apa yang ada padanya (tidak meminta-minta) dan orang yang meminta”

Dari sini, Basyasyar pernah mengungkapkan puisinya melalui rujukan terhadap Al-Quran. Maka, bertepanlah apabila dua rangkap puisinya pernah menyatakan :
ولكل طعم من عارة مستردة           ولا نبقها، إن العواري لرد
“Ambillah makanan dan berilah nakanan itu kepada mereka yang aib itu, dan jangan biarkan sahaja aib mereka kerana sesungguhnya keaiban itu tertolak”

Selain itu, masyarakat sehingga ke hari ini boleh mengamati puisi-puisi Basysyar dengan lebih mendalam bila mana puisinya sendiri dikaitkan dengan kehidupan manusia yang penuh dengan kekerenahan. Sebagai contoh puisinya yang kerap kali menghina dan mencaci orang lain. Perbuatan tersebut bukanlah disengajakan Basysyar, akan tetapi kehinaan yang keterlaluan dari masyarakat kepada beliau menggalakkan lagi penghasilan puisi berbentuk Haja’ (cacian). Ia dihasilkan secara sepontan sebagai pengubat hati yang terguris. Tindakan ‘balas balik’ ini menunjukkan masyarakat secara semulajadinya akan membenci sesuatu yang buruk sebagaimana rupa paras Basysyar yang sememangnya buruk dan menakutkan.

Tidak terkecuali juga bahawa masyarakat amat mudah terpesona dengan pujian-pujian yang diasak kepada mereka. Melalui ungkapan-ungkapan puisi, barangkali yang bentuk pujian mampu merubah perwatakan manusia menjadi pemurah dan baik hati. Tidak hairanlah penyair berdarah Arab-Parsi ini sedikit sebanyak boleh mengubah peribadi seseorang melalui puisinya yang syahdu dan mempersonakan. Ini berlaku sebagaimana pujian yang diberi Basysyar kepada seorang pemimpin yang bernama Ibnu Muslim sehingga beliau dihadiahi dengan 3000 dinar. Sekali lagi penegasan bahawa masyarakat turut secara semulajadinya sukakan kedamaian dan keindahan samada dari kata-kata, penghargaan dan ungkapan-ungkapan yang baik.

Rentetan itu, penulis berpandangan bahawa tiada apa yang membezakan manusia sejak penciptaan Nabi Adam A.S. sehingga ke hari ini. Masing-masing mempunyai keinginan untuk mengecap kebahagiaan mengikut selera tersendiri. Tiada salahnya mengejar cita-cita dan nilai kejayaan ke puncak menara asalkan segalanya bertepatan dengan landasan syariat. Melalui tokoh yang dibincangkan penulis ini, ternyata hidupnya penuh dengan cabaran dan dugaan yang mungkin sukar untuk digambarkan. Walau bagaimanapun, beliau tetap dianggap orang yang berjaya meskipun kehidupan terakhirnya sangat menyedihkan. Tiada yang mustahil apabila seseorang yang dianggap kurang sempurna oleh masyarakat, mampu mengubah nasibnya dalam kehidupan. Malah, namanya masih gah dan sering diperkatakan sehingga ke hari ini. Hanya dengan menggunakan kata-kata dan mata hati yang tidak disertai dengan penglihatan yang hakiki, sudah cukup untuk beliau tampil berkongsi akan sesuatu yang tersirat dalam kehidupan yang fana’.

Penulis ingin mengajak masyarakat masa kini untuk lebih terbuka dan berfikir di luar kotak. Manusia secara zahirnya lebih mudah menampakkan kelebihan sendiri berbanding kekurangan yang ada. Pada masa yang sama, kekurangan orang lain juga diperbualkan berbanding kelebihan yang ada pada mereka. Itulah manusia, yang naif akan pengertian sebuah kehidupan yang sememangnya indah dan tiada yang sia-sia. Penulis berpendapat bahawa tokoh seperti Basysyar Bin Burd seharusnya dijadikan teladan sepanjang zaman. Lihat sahaja bakat dan puisinya yang terserlah dan sangat memberi kesan kepada masyarakat. Siapa sangka seorang yang buta dan buruk rupa mampu membawa manfaat dalam sejarah peradaban arab. Karyanya yang selari dengan bibit-bibit kehidupan ternyata sudah cukup menggambarkan bahawa beliau sangat peka dan kritis dalam menilai sesuatu melalui mata hatinya.

Oleh yang demikian, segolongan yang mempunyai kekurangan fizikal wajar mendapat hak yang sama dalam masyarakat tanpa didiskriminasi. Ini kerana dalam kekurangan, pasti wujud kelebihan yang mungkin luar biasa yang ada pada mereka, tiada pada orang yang dilahirkan sempurna. Sebagai contoh golongan Orang Kelainan Upaya (OKU), khunsa, Sindrom Down dan banyak lagi yang sepatutnya perlu dilayan dengan sama adil dalam masyarakat. Mereka wajar diberi hak dalam kehidupan melalui pendidikan, kemudahan kesihatan, kemasyarakatan dan kasih sayang agar mereka tidak sekali-kali merasa tersisih. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W. :
لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه
“Tidak beriman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”

Dengan itu, sesebuah negara tidak sekali-kali dalam kerugian. Ini kerana dengan adanya tempat untuk mereka di dalam masyarakat, secara tidak langsung mereka boleh menambah sumbangan dan manfaat untuk negara berbanding andainya mereka disisihkan. Antaranya seperti idea pemikiran, produk buatan tangan, karya penulisan dan lukisan mahu pun yang lain-lain. Sebagaimana Basysyar, dari kekurangan dirinya terukir kelebihan yang sungguh luar biasa sehingga beliau dikenali sampai ke hari ini.


PENUTUP
            Alhamdulillah, dengan izin Allah S.W.T., penulis telah menyelesaikan satu tugasan berkaitan penulisan tentang sejarah kehidupan seorang tokoh sastera arab yang namanya dikenali ramai iaitu Basysyar Bin Burd.

Pertamanya, penulis ingin mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada Dr. Mohd Sukki Bin Othman, Pensyarah Kanan, Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM) yang telah banyak menabur ilmu dalam matapelajaran Sejarah Kesusateraan Arab (BBQ 3101)kepada penulis dan rakan seperjuangan. Tidak lupa juga kepada beliau yang telah memberi sumbangan idea dalam menyelesaikan tugasan ini dengan jayanya.

Terima kasih juga kepada kedua ibu bapa penulis yang banyak memberi sokongan moral selama 15 minggu untuk menjayakan proses penerbitan tugasan ini. Tidak kurang juga kepada rakan-rakan yang selama ini turut berkongsi idea untuk mengharmonikan lagi tugasan ini agar bertepatan dengan kehendak pembaca yang sinonim dengan penulisan Bahasa Melayu standard. Sesungguhnya, syarat penulisan tugasan ini mestilah merujuk kepada buku-buku karangan Arab yang berkaitan dengan Sejarah Kesusateraan Arab.

Untuk akhirnya, penulis mengharapkan agar penulisan tugasan ini boleh memberi manfaat kepada para pembaca yang sangat mendahagakan ilmu. Sesungguhnya ilmu itu hak Allah S.W.T. dan Allah S.W.T. berhak memberi kepada sesiapa yang dikendakinya. Sekian, terima kasih. Wassalam.


RUJUKAN
1.      ‘Umara’ Asy Syi’ri Fil Daulatin Banil ‘Abbas. 2008
2.      Asy Syi’ru Wasy Syu’ara’ Fil ‘Asril ‘Abbasi. 1997
3.      Al-Arabil Qadim. 2008
4.      Prof. DR. Hjh. Juwairiyah Dahlan, MA dari Fakultas Adab IAIN Surabaya Dengan Kerjasama Sumbangsih Yogyakrta melalui PDF di laman web.